בכדי לצלם צללית, צריך תאורת רקע חזקה ביחס לאובייקט המצולם, שאינו מואר, אלא ניצב על רקע האור.
לעמודי הצל והצללית של התלמידים
בספר רקוויאם גרמני של עמוס אילון, בעמוד הראשון מתוארת הכניסה לעיר ברלין דרך השער שבחומת העיר. זהו השער היחיד שבו הותר ליהודים לעבור דרכו. ליהודים ולבהמות. לא ידוע כיום היכן היה השער הזה בדיוק, אבל אילון מספר כיצד משה מנדלסון בן ה-14 עבר דרכו בסתיו 1743, יחף, חולני, עני ורעב. לימים הפך מנדלסון לפילוסוף מפורסם. כמחווה (מעשה של כבוד) למעבר של מנדלסון בשער ברלין בימים ההם, כשאני מגיע לשם, אני עובר רק במרכז שער ברנדנבורג שאין לו קשר לשער שבו עבר מנדלסון, אך הוא נמצא בערך במרכז העיר וגם הוא אחד מסמליה. אם אני לא לבד, אני מספר על כך לחברי ואז צועדים איתי דרך מרכז השער בסוג של טקס מוזר ללא פרוטוקול. יש משמעות למחוות וסמלים. זה לא שייך לנושא הצלליות. עוד על הרפתקאותי בברלין בקישור.משה מנדלסון – זו המצבה היחידה ששוקמה בבית הקברות היהודי, העתיק בברלין. 2018 |
אבל כשהשער מואר מזוויות שונות ובעצמה, קשה לראותו כצללית.