Visual Elements המרכיבים החזותיים

המרכיבים החזותיים – עמוד בבניה / לומדים צילום
תוספת לשיעור: בעמוד זה הדגמת סעיפי "המרכיבים החזותיים" שעל מרביתם נלמד בקורס.
הדוגמאות בעיקר מתוך אוסף התצלומים הלאומי של מדינת ישראל, לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), המאפשרת לפרסם את הדימויים בהתאם לכללים שקבעה.
מעל לתמונות הסבר קצר, ומתחתיהן הטקסט מתוך אתר לע"מ. ויש גם דוגמאות אחרות.

תמונה לרוחב; מאוזנת, סימטרית, מנצלת את השטח מצד לצד וגם מעלה-מטה.
D1213-054-Haim=Tzach.jpg
ראש הממשלה בנימין נתניהו (מרכז) מצטלם עם משלחת מנהיגים וראשי קהילות יהודיות מרוסיה, לצד הרב הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר (מימינו) ונשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה הנגיד לב (לוי) לבייב (משמאלו), במשרד ראש הממשלה בירושלים. צילום חיים צח, 19.10.2015 לשכת העתונות הממשלתית.

תמונה לגובה; ניצול מייטבי של ה"פריים" לגובה. +עומק שדה קטן, על העיניים של נתניהו.
D1208-049-Kobi Gideon   ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון במהלך מסיבת עיתונאים, במשרד ראש הממשלה בירושלים. צילום קובי גידעון, 20.10.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

מבט מלמעלה – וגם מעל ולצד ראשי היושבים באולם;
D1205-149-Kobi-Gideon  ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שגרירים זרים בבניין משרד החוץ בירושלים. צילום קובי גדעון, 1.7.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

מבט מלמטה; הצלם מתאמץ, מתכופף, בכדי לקבל זווית "קצת מלמטה". זו ראייה צילומית; הנוכחים אינם רואים כך את המציאות. המצלם מעצים את הדמויות. מכבד אותם. 

D1201-063-Avi Ohayon  ביקור ראש הממשלה נתניהו ורעייתו לרגל עצרת האו"ם ה-70 בניו-יורק. נתניהו (שמאל) ורעייתו שרה משוחחים עם מקבילו המלזי, נג'יב רזאק. צילום אבי אוחיון, 1.10.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

עומק שדה גדול; החדות משתרעת מהמקרופונים הקרובים שבחזית, דרך הדמויות ועד למטוס הרחוק ובכלל.
D1201-044-Avi-Ohayon   ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו לרגל עצרת האו"ם ה-70 בניו-יורק. בצילום, ראש הממשלה נתניהו ורעיייתו שרה מוסרים הצהרה לכלי התקשורת טרם עלייתם למטוס, נמל התעופה בן-גוריון. צילום אבי אוחיון, 29.9.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

עומק שדה קטן: הדמות המרכזית חדה. עצמים קרובים יותר מטושטשים וכך גם כל הרקע. D1193-150-Kobi Gideon  טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה 2014 בהר הרצל, ירושלים. בתמונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים. צילום קובי גדעון, לשכת העתונות הממשלתית.

מרקם; ראשי הנוכחים בתמונה כצורה חוזרת על עצמה ומופיעה שוב ושוב, ברוב שטח התמונה.
D1190-100-Kobi Gideon   ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר תלמידים בבית ספר בעיר שדרות בפתיחת שנת הלימודים. צילום קובי גדעון, 1.9.2014, לשכת העתונות הממשלתית.

מקצב; הצורות הארכיטקטוניות חוזרות, הדמויות האנושיות נטועות בתוכן באופן דומה, הרווחים בין כולם דומים. לה לה לה לה.
D1190-027-Amos Ben Gershom   ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו מבקרים בעיר הנבטית העתיקה "ממשית" הנמצאת במדבר הנגב. צילום עמוס בן גרשום, 8.4.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

השתקפות; במבט אחד מזהים ערבוב של פנים וחוץ: דומה שהפנים נראה פחות טוב וחיוור לעומת ההשתקפות שניבטת מהחלון.
D1189-133-Amos Ben Gershom   ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בארצות הברית על מנת לנאום מול הקונגרס. צילום עמוס בן גרשום, 3.3.2015, לשכת העתונות הממשלתית.

השתקפות (2); [גם 'מבט מלמעלה'],D1177-132-Kobi Gideon   ראש הממשלה בנימין נתניהו מצטלם עם ילדים לתוכנית הטלוויזיה "יום בחיי ראש הממשלה" המשודרת בערוץ 2.
בתמונה, רה"מ נתניהו מעניק סיור מודרך במשרדו בירושלים.  צילום קובי גדעון, 7.8.2013, לשכת העתונות הממשלתית.

פרספקטיבה קווית; קווי הרצפה משני הצדדים מוליכים ל"עומק" התמונה, וכך קווים אחרים בתמונה מוליכים את עין הצופה מהאזור הקרוב לחלל הרחוק, אל האור.D1190-134-Haim Zach   צולם בטקס פתיחת המנהרה למסילת הרכבת החדשה בין תל אביב לירושלים 6.10.2014,. צילום חיים צח, לשכת העתונות הממשלתית.

פרספקטיבה אווירית; החומה שלאורך שביל העץ מסתירה את כל הדרך עד לגבעות הרחוקות.
D1187-071-Kobi Gideon   ישראל ברשימת המדינות בהן מצולמת תכנית התיירות הבינלאומית, ה-"רויאל טור", הרותמת מנהיגים וראשי מדינות המציגים את אתרי התיירות המרכזיים במדינתם. בצילום: ראש הממשלה בנימין נתניהו אתר מצדה. צילום קובי גדעון, 8.7.2013, לשכת העתונות הממשלתית.

פרספקטיבה משולבת; [בהכנה]

סימולטאניות התנהגותית; הדמויות בתמונה מתנהגות באופן דומה.D1190-145-Amos Ben Gershom   ראש הממשלה בנימין נתניהו חוגג את יום הולדתו ה65.  צילום עמוס בן גרשום, 21.10.2014, לשכת העתונות הממשלתית.

סימטריה התנהגותית [2]. הדמויות בתמונה מתנהגות באופן דומה
D1185-049-Mark Neyman   נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל בני גנץ בביקור ברמת הגולן בתרגיל צבאי. צילום מארק ניימן, 4.4.2012, לשכת העתונות הממשלתית.

צבע; הצבע העז שולט במרחבי התמונה.
D1123-051-Kobi Gideon   חג הפורים. בצילום, תהלוכת תחפושות וריקודים "עדלאידע", בעיר חולון. צילום קובי גדעון, 24.2.2013, לשכת העתונות הממשלתית.

הקפאת תנועה;  לכידת הרגע הדרמאטי במהירות רבה בכדי "להקפיא" את התנועה המהירה, באוויר. מהירות הצילום גבוהה
D1188-053-Amos Ben Gershom   משחקי המכביה ה-19.
צילום: קפיצה למרחק במסגרת תחרויות האתלטיקה בהדר יוסף. צילום עמוס בן גרשום, 25.4.2013, לשכת העתונות הממשלתית.

ליווי תנועה; את התנועה מלווה הצלם עם מצלמתו ותוך כדי הזזת המצלמה בעדינות, ועם כיוון הצועדים הוא מצלם. התוצאה היא, שהתנועה חדה יותר מהרקע שלה, לדוגמא הקרקע. מהירות הצילום מעט נמוכה במקרה כזה 1/15, אולי 1/30.
D1082-043-Avi Ohayon   טקס פתיחת משחקי הספורט של המכביה ה 18 במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס, באצטדיון רמת גן. צילום אבי אוחיון, 13.7.2009, לשכת העתונות הממשלתית.


ליווי תנועה -(תוספת) התנועה של המצלמה מלווה את רוכב האופניים. המצלמה מתואמת במהירותה למהירות הרוכב, סבה על צירה ימינה בהתאמה אליו והצילום מתבצע תוך כדי התנועה. 2019 הלסינקי D99A0668-901

טשטוש תנועה; טשטוש תנועה – החוצים את הכביש נראים מטושטשים כמו גם החשמלית. הרקע חד. המצלמה יציבה ורק התנועה נמרחת. צילום יאיר גיל, 2019 הלסינקי: D99A0732-900

עוד טשטוש תנועה:  הספסל היציב חד, תנועת ראש החזיר מלמטה כלפי מעלה, מטושטשת כמו החלק העליון של פח האשפה שהוא מעיף: הרקע מטושטש מפני שהחדות לא במישור הרקע.

צל; צל הספורטאי בחלק המואר, הספורטאי ברובו בהיר על רקע הצל. 

D672-074-Avi Ohayon.jpg
מופעי טקס פתיחת משחקי הספורט של המכביה ה-16, באיצטדיון טדי בירושלים. בצילום, שיאן ישראל בקפיצה במוט אלכס אברבוך, נושא את לפיד המכביה. צילום אבי אוחיון, 16.7.2001, לשכת העתונות הממשלתית.
על השימוש המיוחד בצל הפוליטיקאים ראו צילו הולך לפניו בעין השביעית.

מוצג וצילו במוזיאון הלסינקי. אוקטובר 2019, צילום יאיר גיל

צל במוזיאון הלסינקי לאמנות
מוצג במוזיאון וצילו המוקפד

חזיר בר צעיר רץ במרכז הכרמל. בצילום, תנועת המצלמה מלווה אותו, ולכן רק חלק ממנו (הראש בעיקר) חד והיתר הרבה פחות חד. כפות הרגליים של החזיר יצאו יותר מטושטשות מפני שהן בתנועה מהירה יותר מגופו ומראשו. הרקע "מעט מרוח" בטשטוש, מה שמאפיין את ליווי התנועה.

חזיר בר חיפאי באזור מרכז הכרמל 2021

לכאורה מצלמה טובה יכולה להועיל כאן, אבל העיקר הוא לאתר את המצב החזותי